علم حدیث مقدمه بسیاری از علوم است

علم حدیث مقدمه بسیاری از علوم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در دیدار با گروه رجال پژوهی این حوزه ضمن تقدیر از دغدغه این گروه و فعالیت های آن گفت: اینکه عزیزان به فکر تقویت مقدمات فقه و اجتهاد بوده و به دنبال آن در کاری مهارت پیدا کرده و نتائج تلاششان را به دیگران ارائه می دهند، حرکت مطلوب و ارزنده ای است.

وی در ادامه ضمن تبیین اهمیت علوم حدیث و نقش آن در علوم اسلامی تصریح کرد: رسالت نخست در علم رجال پرداخت به مسائل مربوط به احراز صدور روایات از معصوم و صحت کلام، فعل و یا تقریر گزارش شده توسط راوی ، است و بر این اساس علم رجال به عنوان علم پایه برای علوم اسلامی مثل علم کلام یا فقه محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که غیر از مباحث عقلی محض در اعتقادات، بسیاری از مسائل اعتقادی همچون خصوصیات معاد و یا امامت از محدوده ی اطلاع عقل خارج بوده و نیاز است تا کسانی که مرتبط با وحی هستند از آن سخن بگویند تا سایرین از آن اطلاع پیدا کنند، افزود: بنابراین حدیث در علم کلام نقش ویژه ای دارد.

آیت الله مروارید با بیان این که اگر کسانی که اطلاعات زیادی از علم حدیث و رجال ندارند، در مباحث اعتقادی به حدیث استناد کنند دچار اشتباهات می شوند و دیگر این روش، روش علمی نیست.

وی با بیان اشاره به وضوح نقش مهم حدیث در علم اصول و به ویژه علم فقه ، بیان کرد: علوم حدیثی به عنوان مقدمه محسوب می شود که اگر بدان اهمیتی داده نشود، فقه اساسی پیدا نمی کند زیرا فقه احکام شرعیه ای است که عملا باید انتساب آن به شرع اثبات شود.

استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر لزوم مهارت طلبه در مسیر اجتهاد بر علم رجال، طبقات، نسخ، کتاب شناسی و شناخت طریق های حدیثی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه اگر وثاقت یونس عبد الرحمن احراز شد باید بررسی شود احادیث مربوط به ایشان که توسط محدثین نقل شده در چه کتبی ضبط شده و طبیعتا استناد این کتاب ها و نسخه ها به اصحاب در طول مدت ها آیا به تواتر بوده یا فرایند دیگری در انتقال آنها بوده است؟

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت مهارت در سند شناسی خاطر نشان کرد: شناخت صحیح اسانید روایات کار ساده ای نیست و نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و ممارست می خواهد، در مرحله اول باید ضوابط آن معلوم شود و در مرحله دوم با کار عملی مهارتی پیدا شود تا در شناخت سند روایات یا ارزیابی آنها خطا رخ ندهد.